Onderzoek naar cliënttevredenheid Wmo-ondersteuning

Foto:

Begin dit jaar heeft de gemeente Ouder-Amstel een cliëntervaringsonderzoek gehouden onder alle cliënten die in 2018 ondersteuning op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hebben ontvangen.

Uit het onderzoek blijkt dat cliënten over het algemeen tevreden zijn over de kwaliteit van de ondersteuning en het effect van de geleverde ondersteuning al is de tevredenheid over de gehele linie ten opzichte van voorgaande jaren wel iets gedaald. De tevredenheid over de keukentafelgesprekken is daarentegen toegenomen.

De doelgroep van het onderzoek zijn Wmo-cliënten die in 2018 een maatwerkvoorziening (zoals bijvoorbeeld een hulpmiddel, hulp bij het huishouden of begeleiding) hebben ontvangen. De uitkomsten van Ouder-Amstel zijn vergeleken met het gemiddelde van de 81 andere aan dit onderzoek deelnemende gemeenten (de zogenaamde referentiegroep). Uit de resultaten blijkt dat cliënten met Wmo-ondersteuning in de gemeente Ouder-Amstel de kwaliteit en het effect van de ondersteuning positief beoordelen.

Over de gehele linie genomen is de tevredenheid over het keukentafelgesprek toegenomen. De tevredenheid is afgenomen bij de wachttijd tussen de aanvraag en het daadwerkelijk verkrijgen van de ondersteuning. Door extra inzet in personele capaciteit wordt verwacht wordt dat de wachttijden korter worden en daarmee de tevredenheid zal stijgen.

De gemeente is verantwoordelijk voor ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie van inwoners met een beperking, chronische psychische of psychosociale problemen. De wet die dit mogelijk maakt is de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). In de Wmo is opgenomen dat het college jaarlijks onderzoekt hoe cliënten de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning ervaren. Het college is verplicht de uitkomsten van dit onderzoek voor 1 juli van ieder jaar te publiceren.

Bron: Ouder-Amstel.nl

Lees ook: Rapport Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2019 (pdf, 2 mB)